Att konfirmera sig

Konfirmationen är traditionellt bekräftelsen av det kristna dopet. Inom Svenska kyrkan kan man konfirmera sig även om man inte blivit döpt tidigare – i så fall sker dopet någon gång under konfirmationstiden. Konfirmationstiden är den period innan själva konfirmationsgudstjänsten då konfirmanderna genomgår konfirmandundervisning. Denna undervisning brukar oftast ske i samtalsgrupper, då man förutom att just samtala kan leka, sjunga, spela teater eller göra annan skapande verksamhet. Syftet är att konfirmanderna ska lära sig mer om kristendomen och om Bibeln, och få tillfälle att reflektera över olika filosofiska frågor. Ofta avslutas undervisningen med ett läger av någon form. Svenska kyrkan bjuder in till denna förberedande konfirmandundervisning när man är 14 år gammal.Konfirmation_Ystad-2011

Idag finns det många anledningar till att man väljer att konfirmera sig. Många gör det helt enkelt för att det är en tradition, och för att alla andra i deras familj har gjort det. För andra är konfirmationen helt enkelt ett tillfälle att fundera över frågor kring livet och lära sig mer om den kristna tron. Åter andra har en mer materiell syn på konfirmationen, då den brukar åtföljas av presenter från släkt och vänner. Om du har en familjemedlem som håller på att konfirmera sig, men inte har råd att köpa en klocka, ett silverkors eller någon annan av de traditionella gåvorna, kan det vara en bra idé att leta igenom dina byrålådor och smyckeskrin efter guldklockor och guldsmycken som du inte längre använder. Om du inte vill ge dina gamla smycken i gåva, utan köpa något nytt, kan du sälja guld på Guldbrev.se, och få pengar till en mer modern klocka eller ett mer modernt smycke.

När konfirmandundervisningen är avslutad genomförs själva konfirmationsceremonin under en särskild konfirmationsgudstjänst. Denna gudstjänst innehåller tre delar. Den första är det som är den faktiska konfirmationshandlingen, det vill säga en bön om den helige Andes vägledning under handpåläggning. Detta görs för att Gud ska bekräfta dopet. Den andra delen innebär att konfirmanden själv genom ett pietistiskt offentliggörande bekräftar sin tro, och den tredje och sista delen är en sändning, som man gör för att förstärka konfirmationens roll som en övergångsrit som har sin grund i det folkliga snarare än det gudomliga.