Barn i kyrkan

För religiösa föräldrar kan besöket i kyrkan vara en höjdpunkt på veckan. Det blir en chans att bryta med den hektiska vardagen, att be en bön för sin familj och träffa bekanta som man kanske inte har tid att umgås med mellan fotbollsträningar och danslektioner. Att få ta två timmar ur sin stressiga tillvaro och bara sitta ned, lyssna till predikan och sjunga några psalmer, är ett behagligt avbrott för vilken familj som helst.

Children in a religious program

Dessvärre är långa gudstjänster ofta inte helt familjeanpassade. Ett barn är sällan intresserat av att höra prästen prata om syndernas förlåtelse i en halvtimme eller mer – det blir helt enkelt för lång tid att sitta stilla. Fler och fler experter försöker uppmärksamma varningstecken på att barn inte rör sig nog, och när de redan sitter stilla fem av sju dagar i veckan, kan en stillasittande period på söndagen beröva barnet på välbehövlig lektid.

Många kyrkor har dock valt att uppmärksamma barnen. I bibeln står att Jesus sa ”Den som i mitt namn tar emot ett sådant barn tar emot mig, och man anstränger sig för att barnen inte ska behöva ha tråkigt eller störa gudstjänsten. Många kyrkor håller söndagsskolor, där en eller flera vuxna går i väg med barnen och håller i aktiviteter på ett visst tema, ofta kopplat till dagens gudstjänst. De aktiviteterna får anpassas efter barnens ålder och koncentrationsmöjligheter – för små barn är det kanske bäst att bara få gå undan med en av föräldrarna och leka. En kyrka bör alltid ha ett välutrustat lekrum, gärna med grejer som håller länge, då det passerar många barn under åren. Sidor som Bigbaby.se har ofta större sortiment av den sortens leksaker som kan passa i ett lekrum, än vad man hittar i butik.

Det är även vanligt att barnen på något vis uppmärksammas under själva gudstjänsten. Det kan ske precis i början, innan barnen får följa med sin ledare ut, eller i slutet, om de kommer tillbaka innan prästen släpper sin församling. Då brukar de barn som vill få komma fram till altaret, och prästen kan läsa en bön eller en välsignelse.