Kända svenska kyrkor

1200px-Schweden-Mariestad-Dom-SüdseiteDe första täckena av kristendomen i Sverige var på 800 talet, under vikingatiden. Men det var först 1541 som Bibeln kom ut på Svenska. Men redan under 1100 talet byggdes de domkyrkor i Sverige. En av dem var Lunds domkyrka som hade blivit säte för Nordens ärkebiskop. En annan känd medeltida kyrka är Visby domkyrka. Kyrkan invigdes 1225. Sedan finns ju så klart Storkyrkan i Stockholm. Storkyrkan har byggts om och åtskilliga gånger och rester av den första 1200-talskyrkan kan spåras i tornets norra mur.

Kyrkor i Sverige värda ett besök

dessa kyrkor är värda ett besök. Strängnäs har en fin domkyrka som är värt ett besök. Kyrkan är helgad åt apostlarna Petrus & Paulus. Kyrkan är en treskeppig gotisk tegelbyggnad som ersatte den tidigare träkyrkan. En annan kyrka värd att besöka är Uppsala Domkyrka som också är en kyrka i Gotisk stil. Byggnationen av kyrkan började 1272 under ledning av en anonym fransk arkitekt. Under 1680 talet byggdes den första Domkyrkan i Göteborg. Den nuvarande kyrkan på platsen är byggd i klassicistisk stil och är från 1815. I Mariestad finns också en fin kyrka, som är en av de få kyrkor som byggdes under 1500 talet.