Kristendomen i Sverige

Det var redan under 800-talet som Den svenska kyrkans långa historia började. Innan kristendomen etablerades i Sverige så trodde vi på asatron, precis som invånarna i våra grannländer. Den första etableringen av kristendomen sägs vara genom den franska munken Ansgar. Han etablerade sig tillsammans med några präster i Birka. Det var dock inte förrän år 1085 som den första kyrkan byggdes, vilken är Lunds kyrka. Den första ärkebiskopen kröntes senare, inte förrän år 1164. Vi var alla katoliker i början och var så tills Martin Luther fick igenom sin kyrkliga reformation. Idag är vi protestanter.

En gemenskap genom kyrkan

Äsphults kyrka

Även om Sverige i stort sett anses vara ett sekulärt land, så är det fortfarande många människor som möts genom kyrkliga aktiviteter och möten. Många har knutit vänskapsband med varandra och väljer att fira kristna högtider tillsammans. En kristen högtid som många väljer att fira tillsammans är påsk. Det är en kristen tradition som firar Jesu död, lidande och uppståndelse. Många kristna som väljer att fira påsk går till kyrkan för att ta del av en predikan. Sedan är det vanligt att mötas i en församlingslokal eller hemma hos medlemmar i kyrkan och äta tillsammans. Om du vill fira påsk på det här sättet, ta kontakt med din församling och se om de har några planer för nästa påskfirande. Är det ett knytkalas kan du till exempel Ta del av recept på bland annat kyckling och dela med dig av dina maträtter med din församling. Den kristna kyrkan är en välkomnande plats som är öppen för alla.

Feminism i kyrkan

På grund av att den svenska kyrkan ska vara öppen för alla så är det en självklarhet att kvinnor har lov att vara präster. Kyrkan vill vara en del av det svenska samhället och förändras tillsammans med det. När Feminism och jämställdhet diskuteras i kyrkan är det ofta en mycket aktiv diskussion. Många kristna känner att detta är en viktig fråga, inte minst på grund av att det inte var så länge sedan kvinnor inte fick bli präster. Det var år 1960 som de första kvinnliga prästerna vigdes i Sverige. Feminism är dock ett ämne som har tagits emot med blandade känslor inom kyrkan. Många verkar hålla med om grundtanken, men vill inte bli förknippade med alla kringaktiviteter och tankar som många svenska feminister har. Kyrkan försöker så gott det går att vara modern och hänga med i samhällets svängar, men på grund av kyrkans långvariga historia kan det ta lite längre tid ibland att förstå vad som förändras i samhället.