Bra konfirmationspresenter

Konfirmation innebär en bekräftelse av dopet och konfirmationsdagen är en högtidlig dag då hela släkten ofta är samlad. Som släkting kan det ibland vara svårt att veta vad man bör uppvakta med, men det finns många lämpliga gåvor att välja mellan. Inom protestantismen är det vanligast att barnet döps när det endast är några månader gammalt och i och med dopet blir de upptagna i Guds församling. Att sedan välja att konfirmera sig innebär att man vill fortsätta leva inom den kristna kyrkans gemenskap och tro. Förr i tiden var även konfirmationen på sätt och vis en början på vuxenlivet.

För ett kommande vuxenliv

380px-Linneryd410Ibland bor släktingar långt ifrån varandra och det kan då vara svårt att veta vad man ska uppvakta med för present om man inte har en nära relation. Att då utgå från att konfirmationen är en helig handling samt att det är starten på vuxenlivet kan hjälpa många som känner sig osäkra på vad man kan ge bort i present. Passande och uppskattade gåvor kan vara en psalmbok, en vackert silversmycke, kanske en kamera samt vackra koppar eller glas. För ett tillskott i presentkassan kanske ett tips kan vara att spela på lotto? Vinn stort på megalotto.com och överraska släktingen med en riktig fin present. Handgjorda saker är dels något som har en eftertanke och dels något som är unikt. Gå omkring i presentaffärer eller surfa runt på nätet efter inspiration. Många konstnärer har egna hemsidor där det går att beställa deras handgjorda smycken, tavlor eller någonting annat som de tillverkar.

Utgå från konfirmandens intressen

Under konfirmationstiden lär sig konfirmanderna kristendomens innebörd som handlar om att vara osjälvisk och att dela med sig. Kanske vill konfirmanden inte ha några gåvor till sig själv, då kan ett tips vara ge till välgörenhet. Det finns många organisationer som stödjer olika typer av arbete,välj en lämplig förening som passar konfirmanden. Kanske brinner konfirmandens hjärta för utsatta barn, för människor på flykt eller för djur som far illa? Om man som släkting ändå vill ge en fysisk present, har organisationer som exempelvis Röda Korset gåvoshoppar där det är möjligt att köpa en present och summan som betalas går till en organisation. Ett annat presenttips kan vara en upplevelse. Vad tycker konfirmanden om? Älskar hen djur så kanske man kan ge bort en ridtur på islandshäst. Ett annat tips är att ge konfirmanden en dag där man tillsammans umgås, kanske äter en middag på stan och går och ser en film på bio.